نوشته دکتر بهزاد رحمانی فوق تخصص توراکس

 

یکی از سوالات رایج بیماران کولیت اولسراتیو (کولیت زخمی) این است که آیا میتوانم الکل مصرف کنم یا برایم مشکل ساز میشود؟

باید بدانید مصرف زیاد الکل به مدت طولانی باعث مشکلا متعددی مانند سیروز و مشکلات عصب شناختی میشود. از طرف دیگر کسانی که الکل به اندازه متعادل مصرف میکنند کمتر دچار بیماری قلبی میشوند. مشکلات پیرامون کولیت اولسراتیو و مصرف الکل موضوع را پیچیده تر میکند. بنابراین نمیتوان یک پاسخ مشخص به این سوال داد.

در یک پژوهش مشخص شد الکل و محصولات جانبی آن واکنش التهابی در دستگاه گوارش را تشدید کرده و کولیت اولسراتیو را بدتر میکنند. همین محققان در پژوهش دیگری دریافتند یک هفته مصرف الکل، مولکولهای محافظ موجود در دستگاه گوارش را کاهش داده و نفوذ پذیری روده را افزایش میدهد که هر دو، از نشانگر های بدتر شدن کولیت اولسراتیو هستند.

در پژوهش قدیمی تری که در ژاپن انجام شده بود مشخص شد سیگار و الکل هر دو مستقل از هم، با عود کولیت اولسراتیو همراه هستند.

اما پژوهش قدیمی خیلی بزرگی که بر روی 300000 بیمار صورت گرفته نشان داد الکل ممکن است خاصیت محافظتی داشته باشد. دو نتیجه ای که در این تحقیقات مشخص شد این بود که 1) مصرف کافئین با عود کولیت اولسراتیو ارتباطی ندارد و 2) مصرف الکل پیش از تشخیص کولیت اولسراتیو ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. با این حال این پژوهش محدودیتهایی داشته و سوالات زیادی را به همراه دارد.

 

مصرف الکل و کولیت اولسراتیو

کسانی که دچار بیماری کولیت اولسراتیو هستند و الکل مصرف میکنند، نتایج متفاوتی را ممکن است تجربه کنند. برخی افراد دچار حمله حاد و شدید بیماری میشوند و برخی دیگر در خطر آسیب مزمن کبدی و در نهایت نارسایی کبد قرار میگیرند. تجمع سمومی که به دیواره کبد و روده ها آسیب میرساند، میتواند منجر به آسیب دیدن محسوس کبد شود.

تجربه های دیگر در اثر مصرف الکل به صورت زیر است:

حالت تهوع

استفراغ

خونریزی دستگاه گوارش فوقانی

اسهال

الکل ممکن است در دارویی که مصرف میکنید، تداخل ایجاد کند. یعنی دفع مولکولهای فعال دارو را تغییر داده و ممکن است منجر به آسیب دیدن کبد و عوارض دیگر شود.

توصیه به بیماران کولیت اولسراتیو

 در حال حاضر به بیماران کولیت اولسراتیو توصیه میشود از مصرف الکل و استعمال دخانیات پرهیز کنند.